Friday, September 11, 2009

Imam Mahdi Keluar Ketika Dunia Penuh Kacau-bilau


A. Sabda Nabi SAW,

“Al-Mahdi akan keluar pada akhir zaman, ketika bala bencana sedang melanda (dengan amat hebatnya di seluruh dunia) dan pemberian al-Mahdi itu adalah sangat bererti (menyenangkan).” (Abu Nuaim)

Manusia apabila sudah begitu lama ketandusan sesuatu yang amat didambakan, walaupun hanya mendapat sedikit sahaja daripada nikmat tersebut, mereka akan merasakannya sebagai sesuatu yang amat besar dan bernilai, lebih daripada yang dirasakan oleh orang yang pernah merasakannya sebelum itu. Itulah fitrah semula jadi manusia, tidak kira di Timur atau di Barat, kaya atau miskin, kuat atau lemah, beriman atau tidak beriman dan seterusnya. Dalam hal ini, apabila manusia sudah dibiasa dan dilalikan dengan peperangan, pergaduhan, pertelingkahan, perselisihan, perbezaan, perseteruan, perpecahan dan sebagainya sejak sekian lama sehingga mereka tidak pernah merasakan lagi apa itu keamanan, kedamaian, kesejahteraan, kesentosaan, kebahagiaan dan keadilan, maka apabila mereka mendapat setitis daripada rasa bahagia tersebut, mereka akan merasakannya sebagai sesuatu yang amat bernilai dan besar.

Begitulah juga keadaan hati seluruh umat manusia pada hari ini. Mereka sudah dibiasa dan dilalikan dengan beraneka perseteruan, pertelingkahan dan perpecahan sehingga mereka sudah lupa apa itu keamanan dan bahagia. Jika mereka memperkatakan pun, mereka sebenarnya tidak tahu apa yang mereka katakan itu kerana mereka sendiri sudah tidak kenal apa itu bahagia dan aman. Apabila yang memperkatakannya pun sudah tidak faham dan kenal apa yang diperkatakannya, mustahillah keamanan dan kebahagiaan dapat dicapai oleh masyarakat. Jika aman pun, aman itu adalah aman menurut kaca mata mereka, bukan aman dalam erti kata yang sebenar-benarnya. Bahagia juga adalah menurut apa yang mereka fahami, bukannya bahagia yang hakiki.

Dalam keadaan mereka yang sebegitulah Allah turunkan wakil-Nya untuk membantu manusia mengecapi apa yang dikatakan aman, bahagia, sentosa, sejahtera, adil, damai dan gembira itu. Orang yang telah sekian lama amat mendambakan kebahagiaan itu, pastilah tidak akan melepaskan apa yang telah mereka dapati melalui Imam Mahdi itu yang selama ini tidak pernah terfikirkan oleh mereka yang mereka akan mendapatinya suatu hari kelak. Maka, Imam Mahdi itu amatlah bererti bagi mereka kerana Imam Mahdi telah membantu mereka mengecapi, mengetahui dan memahami sebenar-benarnya apa yang dikatakan bahagia dan aman itu.

Hadis ini juga memberitahu bahawa Imam Mahdi itu amat dihormati dan disayangi oleh seluruh umat Islam di seluruh dunia pada masa pemerintahannya. Bagi mereka, Imam Mahdi itulah segala-galanya bagi mereka, sehingga mereka merasakan jika tiada Imam Mahdi, apalah mereka. Kerana itu, Imam Mahdi sangat disayangi, dikasihi, dihormati dan diutamakan oleh mereka, sehingga melebihi segala-galanya (melainkan Allah). Itulah yang bakal berlaku, iaitu apabila seseorang pemimpin itu berusaha membawa manusia kepada Allah, pasti mereka akan dikasihi dan disayangi oleh sekalian rakyatnya, lebih daripada apa yang mereka jangkakan. Hakikatnya hari ini, manusia menjauhi pemimpin kerana pemimpinnya membawa manusia jauh daripada Tuhan. Hasilnya, bukan sahaja manusia menjauhi Tuhan mereka, malah akan turut menjauhi pemimpin yang membawa mereka menjauhi Tuhan tadi. Tetapi kebanyakan manusia tidak menyedari akan hal ini.

Pemimpin yang berjaya adalah pemimpin yang berjaya membawa sekalian rakyatnya mendekati, mengenali, mencintai dan menyayangi Tuhan. Apabila ini berjaya dilakukan, maka berjayalah pemimpin itu dan berjaya jugalah kepemimpinannya terhadap manusia. Rasulullah SAW berjaya dalam kepemimpinannya adalah kerana baginda SAW berjaya membawa hati-hati seluruh umat Islam kepada Tuhan mereka, sehingga hati-hati mereka yang sebelumnya begitu liar, menjadi amat jinak dan mesra dengan Tuhan. Mereka mencintai, menyayangi dan mengingati Tuhan dalam setiap urusan, setiap ketika dan setiap suasana. Mana-mana pemimpin hari ini yang berjaya berbuat demikian, maka itulah dia Sahibul Zaman untuk zaman ini. Tidak perlu syak lagi padanya.

No comments:

Post a Comment